Zakończył się projekt, w ramach którego w naszej szkole gościliśmy dwie wolontariuszki: Marie z Danii i Anastasiia z Rosji.

     Głównym celem projektu reACTogether realizowanego w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności było zwiększenie wrażliwości i zaangażowania społecznego uczestników projektu, pobudzenie ich do solidarnego reagowania na dostrzeżone wyzwania i problemy społeczne oraz budowanie bardziej zintegrowanego społeczeństwa. Wolontariusze na co dzień wspierali, oprócz naszej placówki, uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Centrum Autyzmu w Krakowie, dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 92 w Krakowie oraz Fundację Internationaler Bund Polska w Krakowie, która była koordynatorem i wnioskodawcą projektu. W projekcie wzięło udział 7 wolontariuszy z Gruzji, Egiptu, Turcji, Rosji, Niemiec, Hiszpanii i Danii.

     Poprzez swoje 10-cio miesięczne działania w projekcie młodzi wolontariusze z różnych krajów mogli poczuć, że poprzez swoje zaangażowanie stają się ważną częścią społeczności lokalnej i że ich codzienna praca i dodatkowe działania, które podejmują mają pozytywny wpływ na otoczenie. Równocześnie wzrosła ich wrażliwość, inicjatywność i poczucie sprawczości.

     Pierwszym i najważniejszym celem projektu była praca wolontariuszy na rzecz podopiecznych placówek oświatowych w realizacji ich misji edukacyjnej i wychowawczej. Wolontariusze byli angażowani w różne elementy pracy placówek - zarówno codzienne zadania, jak i wsparcie w organizacji różnego rodzaju wydarzeń, jak np. obchody świąt, działania, akcyjne, wycieczki etc. Wolontariusze w szkołach przygotowywali prezentacje i warsztaty na temat krajów pochodzenia, w ten sposób pokazując inny wymiar różnorodności. To podobieństwo doświadczenia różnorodności w różnych wymiarach życia pozwoliło zarówno wolontariuszom, jak i uczniom, nauczycielom i rodzicom przeżyć doświadczenie wspólnotowości.

     W naszej szkole ważnym wymiarem pracy wolontariuszy było wspieranie osób z niepełnosprawnościami, często z problemami komunikacyjnymi, co pozwoliło z jednej strony na zwiększenie ich wrażliwości i poczucia solidarności, ale także dostrzeżenie różnorodności, która jest integralną częścią społeczeństwa. Obecność wolontariuszy miała dodatkowy wpływ na procesy włączania grup narażonych na wykluczenie.

     Ze względu na wybuch pandemii, wprowadzone zmiany, ograniczenia i potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa wolontariuszom, uczniom i osobom z grup ryzyka, niektóre zaplanowane działania, spotkania, wydarzenia musiały zostać odwołane i jedynie w sposób ograniczony, poprzez formy zdalne możliwa była dalsza, ograniczona forma realizacji projektu.

     Projekt został zrealizowany dzięki finansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Europejski Korpus Solidarności.

Grafika baneru programu Europejski Korpus Solidarności oraz Fundacji Internationaler Bund Polska

„Biblioteka ma w sobie cos magicznego. Jest niczym portal do wielu innych światów”

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

     Nasza szkoła, po raz kolejny, wzięła udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa i otrzymała dofinansowanie na zakup książek oraz wyposażenie biblioteki szkolnej. Jego głównym celem było rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci oraz młodzieży. Z pozyskanych środków zakupione zostały lektury, literatura popularnonaukowa oraz nowości z literatury pięknej, obejmujące najbardziej popularne gatunki tj. powieści obyczajowe, przygodowe, historyczne i fantastykę. W szkolnych zbiorach znalazły się również słuchowiska.

     Realizacja zadań wynikających z projektu przyniosła wiele pozytywnych efektów:

  • zbiory biblioteki zostały doposażone o nowe, atrakcyjne tytuły,
  • ciekawa szata graficzna zakupionych książek sprawiła, że nawet oporni czytelnicy częściej zaczęli sięgać po nowości,
  • uczniowie przekonali się, że kontakt z książką to znakomita forma spędzania wolnego czasu,
  • nowy kącik czytelniczy sprawił, że nasi milusińscy, każdą przerwę zaczęli spędzać w bibliotece.

     Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba przekonywać, iż czytanie książek wzbogaca wiedzę, rozwija wyobraźnię, sprawia, że życie staje się barwniejsze i piękniejsze, a bibliotekę czyni ciekawym miejscem do obcowania z literaturą.

Nauczyciele bibliotekarze

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 1

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 1

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 2

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 2

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 3

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 3

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 4

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 4

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 5

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 5

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 6

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 6

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 7

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 7

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 8

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa, fot. 8

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8
 

Informacja o kampanii "Nasza Ziemia - nasza sprawa"

"Nasza Ziemia - nasza sprawa"
Szkolna kampania 2021/2022

O kampanii

Kampania skierowana jest do całej społeczności szkolnej - uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach oraz rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne, to jeden z podstawowych kierunków polityki oświatowej w bieżącym roku szkolnym.

Cel akcji

Wychodząc naprzeciw aktualnym priorytetom oświatowym, przeprowadzamy kampanię, której celem jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Działania

1. Opracowanie i rozpowszechnianie broszur informacyjnych.
2. Organizacja konkursów na plakat zachęcający do podejmowania działań pro-ekologicznych.
3. Przygotowanie inscenizacji o tematyce ekologicznej.

Zapraszamy do współpracy

Ilona Kawula
Magdalena Filary-Matula