Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 1

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 1

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 2

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 2

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 3

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 3

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 4

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 4

Previous Next Play Pause
1 2 3 4

     W ramach obchodów Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa warto poświęcić kilka chwil na refleksję dotyczącą ilości czasu spędzanego przy urządzeniach elektronicznych. Od trzech lat realizowana jest kampania pt. "Domowe Zasady Ekranowe" w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet promująca higienę cyfrową oraz wspierającą profilaktykę wśród dzieci i ich rodziców. Aktualna kampania opiera się o serię czterech zdjęć autorstwa Jacka Kołodziejskiego, zwracająca uwagę na problem oddalania się rodziców od dzieci, wynikającego z fonoholizmu. Uzależnienie może dotknąć tak samo rodziców jak i dzieci. Poza problemami w relacjach społecznych wpływa negatywnie również na nasze zdrowie. Szczególnie w ostatnim czasie jest mowa o "epidemii" krótkowzroczności. Szacuje się, że do 2050 roku 50% populacji będzie krótkowzroczna, czyli blisko pięć miliardów ludzi. Specjaliści przestrzegają i wydają zalecenia dotyczące czasu spędzanego przed ekranami urządzeń elektronicznych.

     Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej:
- najmłodsi – do 2 roku życia – w ogóle nie powinni korzystać z urządzeń elektronicznych – telefonów, tabletów, komputerów czy telewizorów.
  Wyjątek stanowią wideorozmowy z bliskimi;
- optymalny czas korzystania z ekranu przez dzieci w wieku od 2 do 5 lat wynosi godzinę;
- 6-letnie dzieci przed komputerem powinny spędzać do 2 godzin.

     Nieco bardziej rygorystyczni są polscy pediatrzy, którzy zalecają, aby dzieci:
- do 3 lat w ogóle nie korzystały z komputera i nie oglądały telewizji,
- od 3 do 7 lat spędzały przed ekranem jedynie 30 min. dziennie,
- od 7 do 12 lat poświęcały na multimedia godzinę.

     Co istotne w obu przypadkach liczony jest łączny czas spędzony przed: telewizorem, komputerem, tabletem i telefonem. Oczywiście w przypadku dzieci, młodzieży, które już od dawna przekraczają podane normy - wartości progowe mogą wydawać się abstrakcyjne i nierealne do zrealizowania. Ważne, aby w takiej sytuacji zmniejszać czas przed elektroniką stopniowo i szczególnie zwracać uwagę na stosowanie przerw między sesjami korzystania z urządzeń. Coraz więcej specjalistów ze względu na otaczającą nas technologię jest zdania, iż ograniczenie tego czasu będzie coraz trudniejsze i że większy nacisk należy kłaść na regularne stosowanie przerw tak, aby narząd wzroku nie przyzwyczaił się do patrzenia do bliży, co znacząco wpływa na rozwój wady krótkowzroczności.

Widok baneru kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dot. domowych zasad ekranowych

Źródła:

- Prof. dr hab. n. med. Alina Bakunowicz-Łazarczyk et al., Stanowisko ekspertów Polskiego Towarzystwa Okulistycznego oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego w sprawie przesiewowych badań wzroku u dzieci, PTO 2020
- World Health Organization. The High Impact of Myopia and High Myopia. WHO; 2017

- https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl
- https://bezpiecznymiesiac.pl
- https://cybersecuritymonth.eu
- https://www.nask.pl

     Dnia 21 października, uczniowie klasy 3a, wybrali się do Cinema City w Krakowie na film pt. „Dziki Robot”, który zachwycił nas swoim przesłaniem. Była to opowieść o robocie, który trafił do dzikiej natury i uczył się żyć w harmonii z jej mieszkańcami. Bohater, mimo że był maszyną, przeszedł emocjonalną przemianę, a jednocześnie stał się pełnym empatii i zrozumienia dla innych. Film skłonił do refleksji nad naszym miejscem w świecie i tym, jak natura uczy nas prostoty i harmonii. Po projekcji, przy wspólnym posiłku, długo dyskutowaliśmy o przesłaniu filmu. Była to inspirująca lekcja o życiu.

Wycieczka do kina, fot. 1

Wycieczka do kina, fot. 1

Wycieczka do kina, fot. 2

Wycieczka do kina, fot. 2

Wycieczka do kina, fot. 3

Wycieczka do kina, fot. 3

Previous Next Play Pause
1 2 3

Wycieczka do Krakowa - zdjęcie

     Dnia 18 października uczniowie klasy I a i 2 b wybrali się na wycieczkę do Krakowa, która była podsumowaniem „Lekcji o finansach”. Podczas wycieczki odwiedziliśmy Galerie Krakowską, gdzie uczniowie mogli zobaczyć ilość i różnorodność miejsc pracy. Następnie udaliśmy się do Oddziału Narodowego Banku Polskiego, gdzie nasi najmłodsi dowiedzieli się jak dawniej nazywały się pieniądze i w jaki sposób je przeliczano oraz wiele innych ciekawostek w tym temacie.

Wycieczka do Krakowa, fot. 1

Wycieczka do Krakowa, fot. 1

Wycieczka do Krakowa, fot. 2

Wycieczka do Krakowa, fot. 2

Wycieczka do Krakowa, fot. 3

Wycieczka do Krakowa, fot. 3

Wycieczka do Krakowa, fot. 4

Wycieczka do Krakowa, fot. 4

Wycieczka do Krakowa, fot. 5

Wycieczka do Krakowa, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

     Po lekcji w banku przeszliśmy na krakowski rynek. Tam udaliśmy się do jednej z restauracji na obiad, a zaraz po nim czekało nas zwiedzanie krakowskiego rynku i sukiennic. Pani przewodnik opowiedziała nam o trakcie solnym oraz o dawnych zawodach, które  wykonywane były w Krakowie. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do domu.

V Konkurs szkolny
POEZJI I PIEŚNI PATRIOTYCZNEJ
„DROGA DO WOLNOŚCI”

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH CHĘTNYCH

DO RECYTACJI LUB ŚPIEWU
UTWORU PATRIOTYCZNEGO
NA ELIMINACJACH KLASOWYCH
I NAJLEPSZYCH UCZNIÓW
NA ELIMINACJACH SZKOLNYCH
DLA KLAS: I-III, IV-VIII I KLAS PDP
06.11.2024

Cele konkursu:

- pielęgnowanie postaw patriotycznych;
- upowszechnianie kultury języka wśród dzieci;
- popularyzowanie piękna i wartości narodowej kultury;
- rozwijanie zainteresowań poezją i pieśnią patriotyczną;
- rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień dzieci.

Korzyści: ocena i wyróżnienie dla najlepszych

Godło Polski na tle konturu ojczyzny

 

Organizator: E. Zębala

     Dnia 4 października, uczniowie klasy 2a oraz 3a, uczestniczyli w żywej lekcji przyrody „Od gąsienicy do motyla” w Ulinie. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej opowieści o znaczeniu motyli w przyrodzie, następnie zwiedzaliśmy laboratorium z salą hodowlaną, a także obserwowaliśmy oraz karmiliśmy motyle tropikalne. Zobaczyliśmy na żywo wszystkie etapy życia motyla: jaja, gąsienice, poczwarki i dorosłe owady.

Wycieczka do motylarni, fot. 1

Wycieczka do motylarni, fot. 1

Wycieczka do motylarni, fot. 2

Wycieczka do motylarni, fot. 2

Wycieczka do motylarni, fot. 3

Wycieczka do motylarni, fot. 3

Wycieczka do motylarni, fot. 4

Wycieczka do motylarni, fot. 4

Wycieczka do motylarni, fot. 5

Wycieczka do motylarni, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

     W sali hodowlanej pracowaliśmy z mikroskopami, przez które mogliśmy zobaczyć w powiększeniu kolorowe skrzydła motyli, ich oczy i ssawki. A wszystko odbywało się w oranżerii, wśród pięknych, tropikalnych roślin. Następnie udaliśmy się do restauracji „Dwa smaki”, aby móc podzielić się wrażeniami i zjeść przepyszna pizzę.