- Szczegóły
W ramach obchodów Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa warto poświęcić kilka chwil na refleksję dotyczącą ilości czasu spędzanego przy urządzeniach elektronicznych. Od trzech lat realizowana jest kampania pt. "Domowe Zasady Ekranowe" w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet promująca higienę cyfrową oraz wspierającą profilaktykę wśród dzieci i ich rodziców. Aktualna kampania opiera się o serię czterech zdjęć autorstwa Jacka Kołodziejskiego, zwracająca uwagę na problem oddalania się rodziców od dzieci, wynikającego z fonoholizmu. Uzależnienie może dotknąć tak samo rodziców jak i dzieci. Poza problemami w relacjach społecznych wpływa negatywnie również na nasze zdrowie. Szczególnie w ostatnim czasie jest mowa o "epidemii" krótkowzroczności. Szacuje się, że do 2050 roku 50% populacji będzie krótkowzroczna, czyli blisko pięć miliardów ludzi. Specjaliści przestrzegają i wydają zalecenia dotyczące czasu spędzanego przed ekranami urządzeń elektronicznych.
Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej:
- najmłodsi – do 2 roku życia – w ogóle nie powinni korzystać z urządzeń elektronicznych – telefonów, tabletów, komputerów czy telewizorów.
Wyjątek stanowią wideorozmowy z bliskimi;
- optymalny czas korzystania z ekranu przez dzieci w wieku od 2 do 5 lat wynosi godzinę;
- 6-letnie dzieci przed komputerem powinny spędzać do 2 godzin.
Nieco bardziej rygorystyczni są polscy pediatrzy, którzy zalecają, aby dzieci:
- do 3 lat w ogóle nie korzystały z komputera i nie oglądały telewizji,
- od 3 do 7 lat spędzały przed ekranem jedynie 30 min. dziennie,
- od 7 do 12 lat poświęcały na multimedia godzinę.
Co istotne w obu przypadkach liczony jest łączny czas spędzony przed: telewizorem, komputerem, tabletem i telefonem. Oczywiście w przypadku dzieci, młodzieży, które już od dawna przekraczają podane normy - wartości progowe mogą wydawać się abstrakcyjne i nierealne do zrealizowania. Ważne, aby w takiej sytuacji zmniejszać czas przed elektroniką stopniowo i szczególnie zwracać uwagę na stosowanie przerw między sesjami korzystania z urządzeń. Coraz więcej specjalistów ze względu na otaczającą nas technologię jest zdania, iż ograniczenie tego czasu będzie coraz trudniejsze i że większy nacisk należy kłaść na regularne stosowanie przerw tak, aby narząd wzroku nie przyzwyczaił się do patrzenia do bliży, co znacząco wpływa na rozwój wady krótkowzroczności.
Źródła:
- Prof. dr hab. n. med. Alina Bakunowicz-Łazarczyk et al., Stanowisko ekspertów Polskiego Towarzystwa Okulistycznego oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego w sprawie przesiewowych badań wzroku u dzieci, PTO 2020
- World Health Organization. The High Impact of Myopia and High Myopia. WHO; 2017
- https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl
- https://bezpiecznymiesiac.pl
- https://cybersecuritymonth.eu
- https://www.nask.pl
- Szczegóły
Dnia 21 października, uczniowie klasy 3a, wybrali się do Cinema City w Krakowie na film pt. „Dziki Robot”, który zachwycił nas swoim przesłaniem. Była to opowieść o robocie, który trafił do dzikiej natury i uczył się żyć w harmonii z jej mieszkańcami. Bohater, mimo że był maszyną, przeszedł emocjonalną przemianę, a jednocześnie stał się pełnym empatii i zrozumienia dla innych. Film skłonił do refleksji nad naszym miejscem w świecie i tym, jak natura uczy nas prostoty i harmonii. Po projekcji, przy wspólnym posiłku, długo dyskutowaliśmy o przesłaniu filmu. Była to inspirująca lekcja o życiu.
- Szczegóły
Dnia 18 października uczniowie klasy I a i 2 b wybrali się na wycieczkę do Krakowa, która była podsumowaniem „Lekcji o finansach”. Podczas wycieczki odwiedziliśmy Galerie Krakowską, gdzie uczniowie mogli zobaczyć ilość i różnorodność miejsc pracy. Następnie udaliśmy się do Oddziału Narodowego Banku Polskiego, gdzie nasi najmłodsi dowiedzieli się jak dawniej nazywały się pieniądze i w jaki sposób je przeliczano oraz wiele innych ciekawostek w tym temacie.
Po lekcji w banku przeszliśmy na krakowski rynek. Tam udaliśmy się do jednej z restauracji na obiad, a zaraz po nim czekało nas zwiedzanie krakowskiego rynku i sukiennic. Pani przewodnik opowiedziała nam o trakcie solnym oraz o dawnych zawodach, które wykonywane były w Krakowie. Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do domu.
- Szczegóły
V Konkurs szkolny
POEZJI I PIEŚNI PATRIOTYCZNEJ
„DROGA DO WOLNOŚCI”
ZAPRASZAMY WSZYSTKICH CHĘTNYCH
DO RECYTACJI LUB ŚPIEWU
UTWORU PATRIOTYCZNEGO
NA ELIMINACJACH KLASOWYCH
I NAJLEPSZYCH UCZNIÓW
NA ELIMINACJACH SZKOLNYCH
DLA KLAS: I-III, IV-VIII I KLAS PDP
06.11.2024
Cele konkursu:
- pielęgnowanie postaw patriotycznych;
- upowszechnianie kultury języka wśród dzieci;
- popularyzowanie piękna i wartości narodowej kultury;
- rozwijanie zainteresowań poezją i pieśnią patriotyczną;
- rozwijanie recytatorskich i aktorskich uzdolnień dzieci.
Korzyści: ocena i wyróżnienie dla najlepszych
Organizator: E. Zębala
- Szczegóły
Dnia 4 października, uczniowie klasy 2a oraz 3a, uczestniczyli w żywej lekcji przyrody „Od gąsienicy do motyla” w Ulinie. Spotkanie rozpoczęło się od krótkiej opowieści o znaczeniu motyli w przyrodzie, następnie zwiedzaliśmy laboratorium z salą hodowlaną, a także obserwowaliśmy oraz karmiliśmy motyle tropikalne. Zobaczyliśmy na żywo wszystkie etapy życia motyla: jaja, gąsienice, poczwarki i dorosłe owady.
W sali hodowlanej pracowaliśmy z mikroskopami, przez które mogliśmy zobaczyć w powiększeniu kolorowe skrzydła motyli, ich oczy i ssawki. A wszystko odbywało się w oranżerii, wśród pięknych, tropikalnych roślin. Następnie udaliśmy się do restauracji „Dwa smaki”, aby móc podzielić się wrażeniami i zjeść przepyszna pizzę.
Strona 15 z 58