W ostatnich dniach nasi uczniowie z klas IV-VIII pod okiem nauczycieli udali się do Centrum Kultury w Słomnikach, gdzie w swoim studiu nagrań czekał na nich Pan Wojtek Janczarski. Co nagrywamy? Naszą autorską opowieść o Narodzeniu Jezusa. Następnie to Pan Wojtek odwiedził naszą szkołę ze sprzętem do nagrań. Przyjechał, aby swoją kolędę nagrali uczniowie klas I-III. Nic więcej nie zdradzimy, efekt będzie można usłyszeć już w grudniu.

Prace nad nagraniem płyty, fot. 1

Prace nad nagraniem płyty, fot. 1

Prace nad nagraniem płyty, fot. 2

Prace nad nagraniem płyty, fot. 2

Prace nad nagraniem płyty, fot. 3

Prace nad nagraniem płyty, fot. 3

Prace nad nagraniem płyty, fot. 4

Prace nad nagraniem płyty, fot. 4

Prace nad nagraniem płyty, fot. 5

Prace nad nagraniem płyty, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

V Konkurs
POEZJI I PIEŚNI PATRIOTYCZNEJ
„DROGA DO WOLNOŚCI”

     Dnia 6 listopada w naszej szkole odbył się konkurs poświęcony poezji i pieśni patriotycznej. Celem konkursu było krzewienie patriotyzmu, wartości kultury narodowej, rozwijanie zdolności recytatorskich i wokalnych, a także upowszechnianie kultury języka wśród dzieci i młodzieży. W eliminacjach szkolnych konkursu, zaprezentowało się 38 uczniów.

     Komisja w składzie: Pani Dyrektor U. Piwek, Pani K. Sułkowska, Pani K. Domanik-Plutecka, Pani E. Zębala i przedstawiciel uczniów, przewodniczący szkoły M. Łach; oceniła i wybrała najlepszych.

     Wyniki zostaną ogłoszone 8 listopada na apelu z okazji Święta Niepodległości.

     Dziękujemy i zapraszamy za rok.

E. Zębala

Godło Polski na tle konturu ojczyzny

 

     Dnia 25 października odbyło się w naszej szkole spotkanie autorskie z wydawcą książek o przygodach Fenka. Pan Konrad opowiedział dzieciom kim jest wydawca, autor i ilustrator. Następnie wysłuchaliśmy jednej z książek o przygodach Fenka, po czym nastąpiła rozmowa na temat przyjaźni i tego, że wszyscy jesteśmy sobie potrzebni. Po rozmowach przyszła pora na wspólną zabawę, podczas której towarzyszyły nam postacie z książki główny bohater Fenek i jego przyjaciel kotek Maks. Na koniec był czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć.

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 1

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 1

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 2

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 2

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 3

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 3

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 4

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 4

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 5

Spotkanie autorskie z Fenkiem, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

     25 października klasy VII i VIII pojechały na wycieczkę do Wrocławia. Po długiej podróży uczniowie wysłuchali lekcji o finansach, budżecie domowym i obywatelskim, następnie wyruszyli zwiedzać miasto. Wrocław w jesiennej scenerii wyglądał przepięknie! Uczniowie zwiedzili Ostrów Tumski - najstarszą, zabytkową część miasta; Archikatedrę Św. Jana Chrzciciela - gdzie mogli zobaczyć ołtarz wykonany z prawdziwego srebra; przeszli też dziedzińcem Ossolineum - jednego z najważniejszych i najstarszych ośrodków kultury polskiej. Wycieczkę uważamy za udaną!

Wycieczka do Wrocławia, fot. 1

Wycieczka do Wrocławia, fot. 1

Wycieczka do Wrocławia, fot. 2

Wycieczka do Wrocławia, fot. 2

Wycieczka do Wrocławia, fot. 3

Wycieczka do Wrocławia, fot. 3

Wycieczka do Wrocławia, fot. 4

Wycieczka do Wrocławia, fot. 4

Wycieczka do Wrocławia, fot. 5

Wycieczka do Wrocławia, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

   

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 1

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 1

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 2

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 2

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 3

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 3

Baner kampanii pt. Blisko telefonu - daleko od dziecka, fot. 4

Baner kampanii "Blisko telefonu - daleko od dziecka", fot. 4

Previous Next Play Pause
1 2 3 4

     W ramach obchodów Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa warto poświęcić kilka chwil na refleksję dotyczącą ilości czasu spędzanego przy urządzeniach elektronicznych. Od trzech lat realizowana jest kampania pt. "Domowe Zasady Ekranowe" w ramach działań Polskiego Centrum Programu Safer Internet promująca higienę cyfrową oraz wspierającą profilaktykę wśród dzieci i ich rodziców. Aktualna kampania opiera się o serię czterech zdjęć autorstwa Jacka Kołodziejskiego, zwracająca uwagę na problem oddalania się rodziców od dzieci, wynikającego z fonoholizmu. Uzależnienie może dotknąć tak samo rodziców jak i dzieci. Poza problemami w relacjach społecznych wpływa negatywnie również na nasze zdrowie. Szczególnie w ostatnim czasie jest mowa o "epidemii" krótkowzroczności. Szacuje się, że do 2050 roku 50% populacji będzie krótkowzroczna, czyli blisko pięć miliardów ludzi. Specjaliści przestrzegają i wydają zalecenia dotyczące czasu spędzanego przed ekranami urządzeń elektronicznych.

     Według Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej:
- najmłodsi – do 2 roku życia – w ogóle nie powinni korzystać z urządzeń elektronicznych – telefonów, tabletów, komputerów czy telewizorów.
  Wyjątek stanowią wideorozmowy z bliskimi;
- optymalny czas korzystania z ekranu przez dzieci w wieku od 2 do 5 lat wynosi godzinę;
- 6-letnie dzieci przed komputerem powinny spędzać do 2 godzin.

     Nieco bardziej rygorystyczni są polscy pediatrzy, którzy zalecają, aby dzieci:
- do 3 lat w ogóle nie korzystały z komputera i nie oglądały telewizji,
- od 3 do 7 lat spędzały przed ekranem jedynie 30 min. dziennie,
- od 7 do 12 lat poświęcały na multimedia godzinę.

     Co istotne w obu przypadkach liczony jest łączny czas spędzony przed: telewizorem, komputerem, tabletem i telefonem. Oczywiście w przypadku dzieci, młodzieży, które już od dawna przekraczają podane normy - wartości progowe mogą wydawać się abstrakcyjne i nierealne do zrealizowania. Ważne, aby w takiej sytuacji zmniejszać czas przed elektroniką stopniowo i szczególnie zwracać uwagę na stosowanie przerw między sesjami korzystania z urządzeń. Coraz więcej specjalistów ze względu na otaczającą nas technologię jest zdania, iż ograniczenie tego czasu będzie coraz trudniejsze i że większy nacisk należy kłaść na regularne stosowanie przerw tak, aby narząd wzroku nie przyzwyczaił się do patrzenia do bliży, co znacząco wpływa na rozwój wady krótkowzroczności.

Widok baneru kampanii Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę dot. domowych zasad ekranowych

Źródła:

- Prof. dr hab. n. med. Alina Bakunowicz-Łazarczyk et al., Stanowisko ekspertów Polskiego Towarzystwa Okulistycznego oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego w sprawie przesiewowych badań wzroku u dzieci, PTO 2020
- World Health Organization. The High Impact of Myopia and High Myopia. WHO; 2017

- https://www.domowezasadyekranowe.fdds.pl
- https://bezpiecznymiesiac.pl
- https://cybersecuritymonth.eu
- https://www.nask.pl